Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2012

Η τέχνη στην κρίση

Το έργο του ζωγράφου Θανάση Μακρή παρουσιάζεται στο μουσείο Φρυσίρα ως τις 13 Ιανουαρίου, και περιλαμβάνει 150 περίπου δημιουργίες του. Είναι ένα αποτύπωμα της μακρόχρονης ζωγραφικής πορείας ενός δημιουργού που χαρακτηρίζεται όχι μόνο για την καλλιτεχνική του ικανότητα αλλά και για την χαρακτηριστική άνεση με την οποία κινείται μεταξύ διαφόρων θεμάτων, είτε πρόκειται για γυμνά και τοπία, είτε για πορτρέτα και σκηνές της καθημερινής ζωής. 

Ένα σημαντικό μέρος της αναδρομικής έκθεσης του Θανάση Μακρή αποτελείται από πίνακες που απεικονίζουν ανθρώπους οι οποίοι τον έχουν επηρεάσει, ή απλά έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον του, από τους Χαΐνηδες ως τον Ψαραντώνη και από τη Μαρίζα Κωχ ως τον Λάκη Παπαστάθη. 

Ωστόσο, ο Θανάσης Μακρής δεν ζωγραφίζει μόνο καλλιτέχνες. Ζωγραφίζει μέλη της οικογένειάς του, όπως η γυναίκα του Λήδα, αλλά και άγνωστα πρόσωπα τα οποία κατονομάζει με τα μικρά τους ονόματα, η Σίβυλλα, ο Γιάννης, η Κωνσταντίνα. 

Εκτός από πορτρέτα, η έκθεση περιλαμβάνει τοπία και θαλασσογραφίεςγυμνά και συνθέσεις, όπως τα έργα που δούλεψε με «μοντέλα» τη γυναίκα του και τα παιδιά του. 


Ζωγραφίζω πρόσωπα που μου κεντρίζουν το ενδιαφέρον γνωστά ή και άγνωστα. Με δύο θέματα ασχολούμαι, το τοπίο και το πορτρέτο και η φιλοδοξία μου είναι να τα παντρέψω σε μία ενιαία ματιά» δήλωσε ο ζωγράφος. 

Και εξηγεί: «η οικονομική κρίση με έχει πεισμώσει, θέλω να απαλλαγώ από τη μιζέρια και μπαίνω με μεγαλύτερη ορμή να δουλέψω. Περπατάς στο δρόμο και βλέπεις κεφάλια σκυμμένα, αυτό είναι ένα ερέθισμα, και αυτό με πεισμώνει να ζωγραφίσω κάτι, για να απαλλαγώ από αυτό». 

Ο Θανάσης Μακρής, σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα (1975-1980) με δάσκαλο το Γιάννη Μόραλη και συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι στην École des Beaux Arts. Την πρώτη του ατομική έκθεση οργάνωσε το 1982. 

«Στη λογική του μουσείου είναι η παρουσίαση των καλλιτεχνών της γενιάς του '80. Ξεκινήσαμε πριν τέσσερα χρόνια με τον Πάνο Φειδάκη, στη συνέχεια φιλοξενήσαμε τον Εδουάρδο Σακαγιάν και σήμερα τον Θανάση Μακρή. Και οι τρεις εκθέσεις είναι διαφορετικές εικαστικές προτάσεις της ίδιας γενιάς, την οποία έχω στηρίξει και ως συλλέκτης. Νομίζω ότι είναι η πιο γόνιμη γενιά, η οποία δυνατή. Μετά τη γενιά του '30 η γενιά του ΄80 είναι η πλέον δυναμική και με αρκετούς καλλιτέχνες» είπε ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας. 


Το μουσείο για την επόμενη τριετία έχει προγραμματίσει έξι εκθέσεις. Η βασική έκθεση της τριετίας είναι μία τριλογία ζωγραφικής με τίτλο: Εκλεκτικές εικαστικές ευρωπαϊκές συγγένειες, ανά εικοσαετία. 

Η πρώτη θα παρουσιαστεί τον Ιανουάριο του 2013 για τις δεκαετίες του '60 και του '70 και θα περιλαμβάνει χαρακτηριστικά έργα Ευρωπαίων καλλιτεχνών. Το 2014 θα παρουσιαστεί το δεύτερο μέρος της τριλογίας, τη γενιά του '80 και του '90 και το 2015 το τρίτο μέρος με τη γενιά του 2000 και 2010. 

Ενδιαμέσως θα πραγματοποιηθούν εκθέσεις του Δημήτρη Τζαμουράνη, του Έλληνα ζωγράφου που ζει και εργάζεται στη Γερμανία, του Γερμανού καλλιτέχνη με έδρα τη Φραγκφούρτη, Σιμόν Πασιέκα, καθώς και η ομαδική παρουσίαση «Το ψέμα της σάρκας» με 27 έργα ισάριθμων καλλιτεχνών και 30 γυμνά του εξπρεσιονιστή ζωγράφου Ζαν Ρουστέν από τη συλλογή Φρυσίρα. 

«Η κρίση επηρεάζει θετικά τη δημιουργία, γιατί συνήθως οι δημιουργοί μέσα από τις δυσκολίες βγάζουν τα εσώψυχά τους. Αλλά και εγώ σε αυτή τη συγκυρία με τεράστια δυσκολία έχω φτιάξει το καλύτερο πρόγραμμα για το μουσείο, για να τονίσω το ηθικό του κόσμου της τέχνης, ότι υπάρχουμε και θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε» συμπλήρωσε ο κ. Φρυσίρας. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γνώμες, παράπονα, ιδέες, και ότι θέλετε να πείτε, πείτε το εδώ.
Opinions, complaints, ideas, and that you want to say, you say here.